Rick Nowels produkuje s Lanou její hudbu již od nahrávání Born To Die. Kromě Lany pracoval na písních například s Adele, Siou, Marinou & The Diamonds, Stevie Nicks, Madonnou a dalšími.
Server Genius.com s ním mluvili o nové desce “Lust For Life”, a tak se na album pro jednou podíváme také z jeho perspektivy.
Genius: Už je to dlouhá doba co spolu s Lanou pracujete. Jaký je váš proces psaní písní a jak se vyvíjel?
Rick Nowels: Náš postup se během let nezměnil. Lana vždycky přijde s konceptem, často melodií a textem na jejím iPhonu. Poslechnu si její hlas, najdu ty přesné tóniny ve kterých zpívá a začnu pracovat na vývoji akordů okolo. Začneme spolu hrát a určíme si přesné akordy a melodie. Pak Lana dokončí text. Vždy mě dostává, jak neuvěřitelně bez námahy texty píše.
Poté ustálíme verše a refrén. “Middle eight” – tu část po druhém refrénu, většinou skládáme úplně od nuly. To je konstrukt klasického skládání a někdy se tomu říká bridge. Nepotkáváme se s touto částí v písních už moc často. Mám rád, že je děláme, protože myslím, že to dělá píseň více nadčasovou a uspokojující. Lana většinou nahrává vokály hned po procesu psaní. Hraji s ní na piano nebo kytaru a děláme živé nahrávky. Dává to písni aspekt vystoupení a myslím, že to přispívá té intimitě, jakou to hlasově podá. Pracuji na mé části na pianě nebo kytaře a doprovázím její hlas. Sleduji její náladu a společně naladíme v místnosti ten pocit. Nenahrává moc pokusů. Ví kdy dala ty hlavní vokály.
Poté co dá její vedoucí vokály ihned začne pracovat na aranži a zpívá doprovodné vokály. Tohle je velmi vzrušující část, protože je kompletně unikátní v tom, jaký má k nim přístup, je to všechno součástí způsobu jakým skládá. Když jsou vokály na pozadí nahrané, máte v podstatě hotový song Lany Del Rey. Píseň se vyznačuje minimálním použitím instrumentů a jejím hlasem. Po tomto procesu začínáme s vypracováním doprovodu, což může zabrat hodně času a experimentování a pozvání další skvělých muzikantů ke spolupráci.
G: Hodně lidí řeklo, že má pocit jako by se vrátil Lany dřívější zvuk (Born To Die). Souhlasíš s tímto tvrzením a jestli ano, byl to záměr ze strany Lany?
RN: Vůbec ne. Pořád se posouváme kupředu. Lana je plodný umělec. Vidím každou novou píseň jako ten příští song Lany Del Rey. Jsem poctěn, že jsem ten první, který slyší její ranou prací a ten, kterému věří s jejím zpracováním. Nikdy nemyslíme na nic jiného než abychom napsali ten nejlepší song jaký můžeme a pak ho zachytit při nahrávání. Pro mě je to píseň za písní, a protože ona je tak plodná, máme nadmíru opravdu skvělých písní. Ten větší obraz se pak objeví a vím, že ona na to vždy myslí.
G: Ty a Lana jste otočili co mělo původně být verš z “Lust For Life” na refrén. Jaký byl postup a jak moc se skladba změnila od té původní?
RN: Původní “Lust For Life” skladba je krásná umělecká záležitost, je to dojemné. Možná ho někdy Lana vydá. Přepsaly jsem jí při nahrávání alba. Dopadlo to skvěle a bylo to potěšení slyšet Lanu a The Weeknd zpívat spolu.
[Rozhovor pro Pitchfork: Život, svoboda a honba za štěstím]
G: Jaké to bylo pracovat s A$AP Rockym na “Summer Bummer” a “Groupie Love”? Chtěla Lana vždycky mít v písni element rapu a mění to tvůj přístup ke skládání písně a zacházení s produkcí?
RN: “Groupie Love” byla jedním z prvních písní, co jsme složili pro album. Lanu napadlo přivést na track A$AP Rockyho. Je to skvělý kluk; velmi chytrý a kreativní. Jeho producent Hector Delgado také přišel a vytvořil beaty pro tu píseň a přispěl s produkcí. Byla to zábava být s nimi ve studiu. Jsou to super kreativní duše.
Nebyl jsem moc zapojen do “Summer Bummer”. Lana šla do studia s Boi-1dem a napsal ho. Je to skvělý příspěvek na album. Požádal jsem Zaca Rae, který je brilantní klavírista a hudební mysl, aby udělal nějaké předabování. Strávili jsme pár dní s Boi-1dem a T-Minusem a pracovali spolu. Myslím, že A$AP Rocky a Playboi Carti nahráli svojí část s Hectorem Delgado. Byl to jeden z posledních songů napsaných pro album.
G: Jaké jsou tvoje favority na desce?
RN: Řekl bych že “Tomorrow Never Came” je velmi výjimečná skladba. Požádali jsme Seana Lennona aby na tom zazpíval a když jsme mu nahrávku poslali, byl tak inspirován, že nakonec nahrál pro to všechny nástroje. Nahrával ve svém studiu nahoře v New Yorku. Bylo dobré s ním během toho mluvit přes FaceTime. Udělal úžasný kus práce a s Lanou spolu znějí skvěle. Předpokládám, že použil některé z vintage nástrojů jeho otce, ale to byste se museli zeptat jeho.
“Change” mě opravdu dojímá. Dolaďovali jsme album a Lana druhý sen jsme to museli poslat nahrávací společnosti. Lana mi to odpoledne zavolala, že má ještě jedno sdělení pro album a že chce nahrát nový song ten večer. Ukázalo se, že tím songem je “Change”. Začali jsme v 8 večer a do 2 hodin ráno byla nahrávka hotová. Věděli jsme že to může skončit jenom jako píseň s vokály a klavírem, protože víc času jsme neměli. Myslím jsi, že je to poklad alba.
“Beautiful People Beautiful Problems” je jedinečná, protože jsme mohli strávit čas se Stevie Nicks a mít spolupráci dvou největších ženských básnířek. Znám Stevie opravdu dlouho a chtěl jsem aby se s Lanou seznámily. Rád poslouchám jejich ikonické hlasy dohromady, myslím, že se zrodilo opravdové přátelství.
G: Kam myslíš že celkově toho album zapadá v Lanině portfoliu?
RN: Lana je kariérní interpret, definující umělec její generace. Vidím jí jak navazuje na Boba Dylana, Leonarda Cohena, Joni Mitchell, Steve Nicks a všechny ty veliké písničkáře. Vytvořila svojí vlastní řeč a vlastní žánr. Je vždy inspirovaná a aktivně utváří celkový výkon. Toto album je jejím dalším příspěvkem.
Původní text najdete na Genius.com